neděle 8. dubna 2012

Venku zuří bora, tak do tepla, do dílny!

Včera dopoledne jsem rozšířil služby po telefonu. Před Velikonocemi jsem byl dohodnut s akčním křídlem GK, které vyrazilo užívat si na svátky na kajaky do Spreewaldu, že jim budu posílat meteo-zprávy. Jenže v sobotu ráno jsem na mobilu objevil ještě SMSku od Standy Klokočníků, že jsou na Krku a místní, že vyhrožují borou. Tak ať to okouknu na internetu i pro něj.

První předpovědi vždycky tahám z winfinderu, tam to nijak dramaticky nevypadalo a pro jistotu jsem se tedy ještě mrknul na chorvatské předpovědní stránky meteo.hr. Ani tam v sobotu nehlásili nic tak strašlivého, jen ve výhledech Aladin to směřovalo k tomu, že v neděli kolem poledne to foukat začne. Potíž je, že ty výhledy jsou po 3 hodinách a než to člověk rozklíčuje, chvilku to trvá.

Kluky jsem tedy uklidnil a věnoval se sobotním zábavám (přespolní běh a četba nádherné knížky Po stopách Džómonů. O ní ale někdy jindy.) No a na neděli dopoledne jsme s Honzou měli domluvený úklid v dílně. Máme totiž hotovou laminaci všech zásadních částí lodě a dílna podle toho taky vypadá.

V tomhle binci se nedá dělat!
Nedělní ráno jsem opět věnoval prohlídce meteo-webů. A opět nic zvláštního, windfinder předvídal maximální vítr kolem 12 m/s a to na druhou hodinu. Kluci měli podle plánu vyrazit hned ráno. Tak jsem je varoval, že to bude zesilovat, ale nic strašného.

Windfinder, neděle kolem 08:00
Ale nedalo mi to a tak jsem ještě pečlivěji procházel chorvatský web. Předpověď pro námořníky už tak růžově nevypadala:

Dolní modrá křivka je vítr, červeně nárazy.
Tak jsem kolem 8:45 napsal, že kolem poledne to bude opravdu bourat. Standovy nářky, že včera byl fičák jsem uklidňoval pohledem na zpětný záznam z Windfindera, kde byly maximálně 4 m/s. Pomyslel jsem si něco o změkčilcích na kajaku a šel v poklidu do dílny.

Tu jsme celou důkladně vykydali. Zametli jsme všechny kouty, vynesli odpadky, ve kterých jsme se brodili a  loď uklidili ke stropu.

Už to vypadá jako loď!

Nakonec jsme si donesli přípravek, na kterém budeme skružovat kokpit a vystřihli si šablonku, kterou nám podle zhruba obkresleného límce z Elizy vykonstruoval a vytiskl kolega z práce. Na přípravku jsme začali pracovat, ale přišla jedenáctá a Honza musel odjet. Takže tím jsme skončili.

Útulný pokojíček

Do toho přišla zpráva z Krku, že kluci jsou na břehu a pěkně to fouká. Letěl jsem domů a znovu otevřel všechna webová okna s předpovědí. Na Meteo.hr jsem objevil, že pokud se člověk dívá na chorvatskou verzi stránek, najde tam i chlívek Upozorenja. No a v devět ráno (to už jsme byli v dílně) vydali upozorenjí: že v dopoledních hodinách bude na severním Jadranu bouře až 100 km/h (28 m/s). Což kluci potvrdili, prý jim létaly kajaky vzduchem. Ovšem windfinder pro tu dobu hlásí stále poklid:

No co máte? Dyť jen dva metry za vteřinu...

Ponaučení? Jsou krátká: věř místním a uklízej dílnu!