pondělí 28. ledna 2013

Na mráz s tebou, holoto nevycválaná!!!

Zima je tady! A páč mám neustálé potíže se zády (od nervů, od sezení, od chození ... no prostě od všeho), zkouším, co se dá. Statisticky vzato, na těch našich zimních výpravách trávíme asi nejvíc času zachumlaní do spacáků, očekávajíce další krátký den. Proto mi je jasné, že musím co nejvíc vylepšit spací komfort.

Spacák už mám od loňska opravdu teplý (odkaz na mojí duchnu je tady - spacák je vyroben s důrazem na požadavky výškových horolezců a polárních badatelů) a tak jsem se posunul ve vylepšování výbavy ještě o kousek níž. Ke karimatce.

Na loňské zimní výpravě jsme nejhorší noc trávili pod širákem v - 24,5 °C (jo, mínus dvacetčtyři) - to jsme dostali pěkně za uši! Jako nejpoužitelnější řešení se ukázalo přektrytí samonafukovací karimatky (používám Thermarestku - nevím přesně jakou, ale nejspíš tuhle) karimatkou plastovou - v našem případě naprosto geniální "bundeshwerkou". 

Bundeshwerka je skládací, na první pohled tenoučká karimatka, která se dá koupit v army shopech jen jako použitá (třeba tady.) Doma máme tyhle károšky dvě - jedna je na moje výpravy. Snadno si ji poznám. Je do ní totiž otisknutá rozžhavená německá polní lopatka - asi nějaký německý vojáček kopal zákopy, až se z něj kouřilo. A tu druhou vozí Pavla v kočárku - kdykoli si chce někde sednout, má jí snadno po ruce. Bezva věc.

Půdorysně jsou všechny karimatky stejné.
(zhora a zleva: DownMat, Rock Empire, Thermarest)

No a protože samotná samonafukovací karimatka nefunguje, používali jsme ji v kombinaci s plastovou. To už jakž takž funguje. Ale má to jednu chybu - moje záda na tom pořád trpí. Jsem tak trochu princezna na hrášku (nebo princ na hráškově zelených karimatkách). A proto jsem se letos praštil přes kapsu a pořídil si matraci nafukovací - DownMat 9M od firmy Exped.

Čekal jsem, že mi přijde balík jako hrom, ale byl jsem překvapen! Smotaná je tahle matrace prakticky úplně stejná, jako moje Thermarestka, nebo Pavly Rock Empire. To je vážně prima. Tak šup s nimi na váhu. Ejhle, další výhoda.

Vlevo DownMat, vpravo Rock Empire
Ještě to samé shora.

Seřadil jsem je popořadě:

  1. Rock Empire:  856 g
  2. DownMat: 948 g
  3. Thermarest: 1047 g
Takže nosit se dá taky. Zbývá zmínit jednu ze tří nevýhod - nafukování. Samonafukovačku člověk hodí otevřenou do stanu a večer trochu přifoukne. To nafukovačka se musí fakt nafukovat. Tahle má "integrovanou pumpu." A práce je s ní pořádná! Musíte mačkat vybrané místo a trvá to docela dlouho. Odhaduju to tak na 6 - 10 minut. Na druhou stranu to má zase výhodu, budu mít pěkný trénink na případnou resuscitaci zraněných.

Vpravo je nafukovací ventil a "intregrovaná pumpa" - přiložíte dlaně a "jedu na ty ruce".
Uprostřed dole ventil na vyfukování.

Další nevýhodu vidím v tom, že jsou tyhle matrace považované za míň spolehlivé. Uvidíme. Poslední zůstává cena - tahle kráska stojí skoro 3x tolik, co samonafukovačka. To je tedy kopice peněz. Ale na druhou stranu, podívejte se na ten nejdůležitější pohled (a to nemluvím o tom, že je určená do mrazu a proto je vycpaná i peřím - má na sobě napsáno, že je do - 38°C):

Vlevo DownMat a vpravo navrch Rock Empire, dole Thermarest


Jak vidno, je tlustá 9 cm - takže pokud by člověk na sebe navršil tři samonafukovačky, tak se mu ta cena vlastně vrátí. Teď jsem zvědav, jak se na ní bude spát! Dobrou noc.